מה זה ניטור אשפה ומהן תועלותיו

המילה ניטור יכולה לבוא בצמידות למילים ולביטויים רבים. יש ניטור רעש ויש ניטור של זיהום; יש ניטור של פעילות הלב ויש ניטור רשת. בכל המקרים הללו, ישנו דבר משותף – אבחון מצב קיים בכדי לקבל את מלוא המידע ולפעול לפיו.

טכנולוגיה חדשה יכולה להועיל לחיסכון בכסף ולהפחתת לכלוך וזיהום בזכות השילוב שבין ניטור לבין אשפה. להלן נראה מה זה ניטור אשפה וכיצד הוא יכול להועיל לציבור בכללו וכן לבעלי עסקים המתמודדים עם תוצרי לוואי או עם פסולת בצורות שונות.

זיהוי על בסיס חיישנים

אם נציב מול עינינו פח אשפה גדול או אולי מכולת אשפה או מטמנה תת קרקעית, לא נוכל לדעת מבחוץ האם הפח ריק או מלא. אפילו אם נרחרח את האוויר ונרגיש כי מופיע ריח לא נעים, עדיין לא נדע כראוי האם הפח כמעט גדוש או שאולי יש בו רק מעט פסולת המפיצה הרבה מאוד ריח. אם היינו מצוידים בעיני רנטגן על-אנושיים, היינו יכולים להביט ולהסתכל, אבל עיניים כאלה אינן בנמצא. אך בזכות הטכנולוגיה המתקדמת, קיים פתרון ושמו חיישני נפח. את החיישנים הללו ניתן להתקין במכלי אשפה המשדרים נתונים לקרוב ולרחוק. את הנתונים הללו ניתן לנתח וכך לקבל בין רגע תשובה לשאלה המעניינת אותנו – האם פח או מכולת אשפה מלאים או ריקים. ניתן לדעת זאת גם באופן מערכתי, לגבי כל כמות נתונה של מכולות אשפה רצויות. ניתן לכוון מנגנון להתרעה, שיתריע כאשר תכולת האשפה בתוך פח או במטמנה תעלה למשל על 75 אחוזים (או כל אחוז רצוי אחר).

כיצד ובמה זה מועיל

כדי להבין במה ניטור אשפה מועיל, כדאי לצייר מול העיניים מערך שלם של פחים ומכלי אשפה המצוידים בחיישנים רגישים. ברמה העירונית, קל לראות כיצד זה מביא באופן מיידי לחיסכון כספי. כספי ציבור נחסכים שכן מערך פינוי עירוני לומד בצורה כזאת כיצד להתייעל. כל הפחים והמטמנות ירוקנו בדיוק בזמן, ללא נסיעות מיותרות של משאיות האשפה. גם למפעל או לארגון שיתקין גלאי ניטור תצמח תועלת; מפעל שמפיק פסולת שומנית למשל, וצריך להזמין פינוי, יחסוך כסף אם יזמין חברה לפינוי פסולת מסוג זה בזמן הנכון ולא מוקדם מדי. גם גלישת אשפה תימנע, מה שימנע זיהום סביבתי, זיהום קרקע או אוויר.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן