מהו מיחזור ומהן תועלותיו

מהו מיחזור – למיחזור יש חשיבות רבה מאוד מבחינה כלכלית ולא פחות מכך, גם מבחינת הסביבה. להלן נסביר ונדגים מהן בדיוק התועלות העיקריות הנובעות ממיחזור יעיל, אך לפני כן נגדיר מהו מיחזור.

הגדרת המיחזור

מיחזור ניתן להגדיר בהרבה מאוד דרכים, שכן עשויים להיות מעורבים בו תהליכים כימיים מורכבים ולפעמים גם תהליכים ביולוגיים (למשל בטיהור מי שפכים). לענייננו, די בכך אם נגדיר את העניין באופן כללי. ככלל, מדובר בתהליך שבו לוקחים חפץ שאין לנו צורך בו או פסולת שלא ניתן להשתמש בה כפי שהיא והופכים אותם לחומר גלם למשהו אחר, שימושי. דוגמה פשוטה לכך יהיה ארון ישן שנשבר; אם נפרק את הארון ונשתמש בברגים ובחלקי העץ כדי ליצר מדפים, למשל, הרי שמחזרנו את הארון. דוגמה אחרת – אם ניקח פסולת אורגנית, נטחן אותה ונשתמש בה בתור דשן לגינה (קומפוסט) הרי שמחזרנו את הפסולת והפכנו אותה למשהו מועיל.

ממחזרים ומונעים זיהום

יתרון חשוב שטמון במיחזור הינו מניעת זיהום. מיחזור במיטבו יכול למנוע סוגי זיהום רבים, לרבות זיהום קרקע, זיהום אוויר או זיהום מים. למשל, מפעל שמפיק הרבה מאוד פסולת תעשייתית עלול לגרום לזיהום חמור בקרקע אם יבצע הטמנת פסולת בלי לבצע מיחזור. מיחזור של פסולת תעשייתית יוכל לייצר חומר גלם ראוי לשימוש וגם ימנע את זיהום הקרקע.

הקטנת הררי האשפה בעולם

אם תעמדו ברחוב ביום שבו העירייה מבצעת פינוי אשפה ותספרו את מספר המשאיות עמוסות הפסולת תזכו לקבל מושג זעום בלבד לגבי כמות האשפה שמיוצרת כיום בכל רחבי העולם. ככל שנצליח כולנו, כחברה, למחזר יותר, נצליח להקטין את גובה הררי האשפה בעולם. ככל שנמחזר יותר נייר או מוצרי פלסטיק, ככל שנמחזר יותר פסולת בניין, יותר פסולת אורגנית, יותר פסולת תעשייתית, כך נחייה בעולם ירוק יותר ונקי יותר. יש לזכור שכיום, הנטייה היא להעביר את האשפה ואת הפסולת למטמנות. מיחזור, אם כן, יחסוך משאבי קרקע יקרים שניתן לנצל למטרות אחרות כגון בנייה למגורים או הקמת שמורות ופארקים ירוקים.

התועלת הכלכלית

עוד תועלת חשובה שקיימת במיחזור הינה התועלת הכלכלית. כאשר אנו ממחזרים, אנו יכולים לעשות שימוש יעיל בחומרי גלם יקרים. אם מפרקים מוצרי חשמל ישנים, למשל, ניתן להשיג בכך מתכות שישמשו לייצור מוצרים חדשים. זה הרבה יותר פשוט וזול ביחס לכריית מתכות מבטן האדמה, זיקוקן ועיבודן. מיחזור של פסולת נייר יהיה זול יותר וחסכוני יותר לעומת גידול עצים לתעשיית הנייר והקרטון.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן